Webbutveckling

Vad är syftet med en webbplats? Vilken funktion har den i ditt företags marknadsföring? Hur fungerar den grafiska profilen på ditt företags webbplats? De flesta vet att företagets webbplats är en stor del av företagets marknadsföring. Men hur knyter du ihop det med övrig marknadsföring?

I samband med att vi får förfrågningar om att skapa hemsidor, hjälpa till med sökmotoroptimering med mera så märker vi att uppfattningen av en webbplats funktion varierar sig från företag till företag.

De flesta företag har en webbplats för att åstadkomma något, sälja en produkt, få bättre jobbansökningar eller varumärkesbyggande. Men oavsett vad målet med hemsidan är så det egentligen bara en del av en stor kaka. Utan en tydlig varumärkesstrategi risker du att bli otydlig i ditt varumärkeslöfte. Utan trafikdrivande marknadsföring får du inte så många besökare till din webbplats och utan strategi och verktyg för att fånga upp besökaren riskerar du att få för lite värde av din hemsida.

Om du tar ett steg tillbaka och funderar på vilken funktion din hemsida har i din digitala kommunikation. Då inser du snart att hemsidan ingår i din potentiella kunds resa. Särskilt om ditt företag erbjuder en komplex produkt eller tjänst med lite längre säljcykler.

Din webbplats är en stor del av ditt varumärke, din strategi och din marknadsföring. Om du inte ser denna helhet så riskerar du att ”sminka en gris” utan att det ger dig den önskade effekten.